Έχουμε δει πολιτικούς όλου του φάσματος να επικαλούνται την νεολαία, προσποιούμενοι ότι αντιλαμβάνονται τα προβλήματα της, ενώ και ο ΟΗΕ έχει ορίσει την 12η Αυγούστου ως Παγκόσμια Ημέρα Νεολαίας. Από την μια άκρη του κόσμου μέχρι την άλλη η νεολαία είναι αυτή που αποτελεί την θρυαλλίδα των κοινωνικών κινημάτων, κάτι που ο πράσινος χώρος γνωρίζει καλύτερα με την ανάδυση του παγκόσμιου κινήματος Fridays For Future που έθεσε εμφατικά και σε όλα τα πολιτικά τραπέζια την αναγκαιότητα για άμεση δράση απέναντι στην κλιματική κρίση.
Η νεολαία είναι η πιο υπο-εκπροσωπούμενη ηλικιακή ομάδα στη θεσμική πολιτική. Εδώ και πάρα πολύ καιρό είναι αποκλεισμένη ή μόνο συμβολικά συμπεριλαμβανόμενη στις διαδικασίες πολιτικής και λήψης αποφάσεων που επηρεάζουν τις ζωές, τα μέσα διαβίωσης και το μέλλον της. Αντιθέτως, τα προβλήματα που καλούνται να λυθούν από τις εφαρμοζόμενες πολιτικές επηρεάζουν κατά κύριο λόγο το δικό της μέλλον.
Η τωρινή γενιά πολιτικών και μορφή πολιτικής, δίνει στη νεολαία έναν ρόλο που καμιά γενιά δεν έχει αντιμετωπίσει στο παρελθόν. Καλείται όχι μόνο να εκπροσωπήσει τη δική της γενιά αλλά και να έχει τη μέριμνα για όλες τις επόμενες, μιας και η κλιματική καταστροφή είναι μη αναστρέψιμη. Η νεολαία δεν μάχεται για την ίδια αλλά για όλες τις νεολαίες, παντού και για πάντα.
Πάνω σε αυτή την αντίληψη λοιπόν, στηρίζουμε τις παρακάτω πολιτικές προτάσεις:
Υγεία
Απαιτούμε την προστασία της «μάχης για τη ζωή»
Τονίζουμε την ευθύνη και μια προσέγγιση προφύλαξης για τις μελλοντικές γενιές όπως και μια ολιστική αντίληψη της υγείας που περιλαμβάνει περιβαλλοντικές και κοινωνικές διαστάσεις.
Ευαισθητοποίηση για τις Μακροχρόνιες Επιπτώσεις Υγείας
Πρέπει να εξετάσουμε τους πιθανούς μελλοντικούς κινδύνους από τις ενέργειές μας, όπως οι επιπτώσεις της περιβαλλοντικής υποβάθμισης στη δημόσια υγεία. Για παράδειγμα, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, της ρύπανσης και της εξάντλησης πόρων τώρα θα μπορούσε να προλάβει μελλοντικές υγειονομικές κρίσεις όπως πανδημίες, αναπνευστικά νοσήματα και ελλείψεις νερού. Ζητούμε την εφαρμογή πολιτικών που θα θέτουν την προτεραιότητα στη δημόσια υγεία μακροπρόθεσμα και όχι στα βραχυπρόθεσμα κέρδη. Ζητάμε πολιτικές που αντιμετωπίζουν την περιβαλλοντική υγεία ως ζήτημα δημόσιας υγείας, τονίζοντας τη σημασία της προστασίας της βιοποικιλότητας, της μείωσης της ρύπανσης και της διατήρησης των οικοσυστημάτων, καθώς αυτά είναι αλληλένδετα και έχουν άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία.
Αρχή της Προφύλαξης στην Πολιτική Δημόσιας Υγείας
Πρέπει να εφαρμόσουμε την αρχή της προφύλαξης στη δημόσια υγεία, ιδιαίτερα όσον αφορά τις αναδυόμενες τεχνολογίες και τις περιβαλλοντικές αλλαγές. Αυτό θα περιλαμβάνει την πρόληψη ακόμα και όταν δεν υπάρχει πλήρης επιστημονική βεβαιότητα για τους ενδεχόμενους κινδύνους, όπως η ρύθμιση της χρήσης νέων χημικών ουσιών, τεχνητής νοημοσύνης και γενετικών τροποποιήσεων. Προληπτικά μέτρα μπορούν να εφαρμοστούν για τη μείωση της έκθεσης σε επιβλαβείς ουσίες στην τροφή και στον αέρα, ώστε να περιοριστούν οι μελλοντικοί υγειονομικοί κίνδυνοι.
Παγκόσμια Ευθύνη για την Υγεία: Έχουμε καθολική ευθύνη απέναντι στις μελλοντικές γενιές, και αυτό μπορεί να επεκταθεί στην παγκόσμια υγεία. Ζητάμε την εγχώρια αλλά και παγκόσμια καταπολέμηση των ανισοτήτων στην υγεία, διασφαλίζοντας την πρόσβαση υγειονομικές υπηρεσίες σε περιοχές με περιορισμένη πρόσβαση. Απαιτούμε την αντιμετώπιση των κοινωνικών διαστάσεων της υγείας, όπως η φτώχεια και η ανισότητα.
Εκπαίδευση και Συμμετοχή των Νέων στη Λήψη Πολιτικών Αποφάσεων Υγείας: Ακολουθώντας την έκκληση μας για εκπαίδευση και γνώση θεωρούμε αναγκαίες περισσότερες ευκαιρίες εκπαίδευσης γύρω από τη δημόσια υγεία, τη βιωσιμότητα και την ηθική. Θεωρούμε αναγκαία την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών που θα διδάσκουν όχι μόνο τη βιολογία της υγείας, αλλά και τις ηθικές διαστάσεις της, εστιάζοντας στην ευθύνη να εξασφαλιστεί ότι οι σημερινές αποφάσεις δεν θα θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή των μελλοντικών γενεών. Απαιτούμε εν συνεχεία τη συμμετοχή των νέων στις συζητήσεις για τις πολιτικές δημόσιας υγείας, διασφαλίζοντας ότι οι φωνές αυτών που θα ζήσουν με τις μακροπρόθεσμες συνέπειες των σημερινών αποφάσεων θα ακούγονται.
Εκπαίδευση
Συμμετοχή στη μεταμόρφωση της εκπαίδευσης ως συνδημιουργοί:
Κατά τη μεταμόρφωση της εκπαίδευσης, απαιτούμε να ακουστούν οι φωνές των νέων, να εκτιμηθούν οι βιωμένες τους εμπειρίες, να αντιμετωπιστούν οι απαιτήσεις τους και να αναγνωριστούν οι προσπάθειές τους, η ηγεσία και η δράση τους. Αυτοί οι στόχοι πρέπει να επιτευχθούν, έχοντας τους νέους όχι ως παθητικός συνδικαιούχους αλλά ως συνεργάτες και συνεργάτιδες σε κάθε βήμα της διαδρομής.
Προσβάσιμο και δίκαιο εκπαιδευτικό σύστημα: Τονίζουμε τη συλλογική μας ευθύνη, καθήκον και ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να είναι πλήρως προσβάσιμο και χωρίς αποκλεισμούς, ένα σύστημα που θα επικεντρώνεται στις ανάγκες των κοριτσιών και των νέων γυναικών, των προσφύγων, των ατόμων με αναπηρία, των LGBTIQ+ ατόμων, των νομαδικών πληθυσμών και Ρομά, όπως και άλλων ευάλωτων και περιθωριοποιημένων ομάδων – τονίζοντας επίσης τη διατομεακότητα αυτών των ταυτοτήτων. Τονίζουμε επίσης τη σημασία της προώθησης της αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών, του διαλόγου και της διαγενεακής σχέσης σε αυτή τη διαδικασία.
Γνώση για όλα: Προτρέπουμε στον εκδημοκρατισμο της παραγωγής γνώσης, παιδαγωγικής και μάθησης βελτιώνοντας προγράμματα σπουδών που διαλύουν την μετα-αποικιακές, ρατσιστικές, μισογυνιστικές και άλλες μεροληπτικές συμπεριφορές, δίνοντας αντίθετα χώρο και αναγνώριση της αξίας μη τυπικής γνώσης. Απαιτούμε από τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να επενδύσουν στην εκπαίδευση που μετασχηματίζει το φύλο για να δημιουργήσουν ένα παρόν και μέλλον που είναι φεμινιστικό, δίκαιο και απαλλαγμένο από επιβλαβή στερεότυπα για το φύλο.
Κλιματική εκπαίδευση:
Απαιτούμε την περεταίρω επένδυση στην εκπαίδευση για τη βιωσιμότητα σε όλα τα προγράμματα σπουδών, ιδιαίτερα την κλιματική εκπαίδευση για την οικοδόμηση δεξιοτήτων και γνώσεων που απαιτούνται για την οικοδόμηση ανθεκτικότητας, τον μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης και τη διασφάλιση της κλιματικής δικαιοσύνης, καθώς και επενδύσεις στην έγκαιρη προειδοποίηση με συστήματα και ανθεκτική υποδομή για τη διασφάλιση της ασφάλειας, και της δια βίου εκπαίδευσης·
Ψυχική υγεία και συλλογική αξία
Θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική την ψυχική υγεία και ευεξία όλων των μαθητών εντός και εκτός της τάξης καθ’ όλη τη διάρκεια των εκπαιδευτικών τους ταξιδιών. Ενώ προτείνουμε την αναγνώριση και επένδυση σε προγράμματα και οργανισμούς μη τυπικής εκπαίδευσης, ιδιαίτερα σε αυτούς που καθοδηγούνται από τη νεολαία, ως αναπόσπαστο μέρος του δικαιώματος στην εκπαίδευση και ως βασική προσέγγιση για την προώθηση της ανάπτυξης της προσωπικής και συλλογικής αξίας και συμμετοχή των παιδιών και των νέων στην κοινωνία.
Εκπαίδευση μέσα στην κλιματική κρίση
Ζητούμε την αύξηση της χρηματοδότησης για την εκπαίδευση κατά τη διάρκεια και μετά από καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στις πληγείσες περιοχές και εδάφη μέσω επίσημης αναπτυξιακής βοήθειας, ανθρωπιστικής βοήθειας, δημόσιας χρηματοδότησης και άλλων, έως ότου όλα τα παιδιά και οι νέοι έχουν δίκαιη πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση, ιδιαίτερα τα κορίτσια και οι νέες γυναίκες, οι πρόσφυγες και τα εκτοπισμένα άτομα.
Συμμετοχικότητα
Ουσιαστική Νεανική Πολιτική εκπροσώπηση
Επιθυμούμε την ίδρυση τοπικών συμβουλίων νέων σε όλους τους δήμους πανελλαδικά με αναβαθμισμένες αρμοδιότητες και πολιτικές ευθύνες. Αντίστοιχα, απαιτούμε από τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να προωθήσουν και να επενδύσουν στην ηγεσία νέων και φοιτητών και να υποστηρίξουν συστήματα εκπροσώπησης, ειδικά για άτομα από ευάλωτες και περιθωριοποιημένες κοινότητες, και να συμπεριλάβουν τους νέους και τους φοιτητές στα όργανα λήψης αποφάσεων και τη λήψη αποφάσεων και στις εθνικές αντιπροσωπείες.
Περιβαλλοντική πολιτική
Ηθικός Φόβος και Προληπτική Στρατηγική: Ζητούμε την προώθηση της αρχή της προφύλαξης στην περιβαλλοντική πολιτική. Αν υπάρχει κάποια αβεβαιότητα σχετικά με τις επιπτώσεις μιας ενέργειας στο περιβάλλον, αυτή η αβεβαιότητα πρέπει να είναι λόγος για αποφυγή δράσης. Αντιθέτως, πρέπει να ληφθούν προληπτικά μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος με την αυστηρότερη ρύθμιση των ρύπων από τις βιομηχανίες και την εφαρμογή αυστηρών κανονισμών για τις τεχνολογίες που επηρεάζουν το περιβάλλον.
Ανάγκη για Γνώση και Επιστημονική Έρευνα: Έχουμε την ευθύνη να κατανοήσουμε τις πιθανές μακροχρόνιες συνέπειες των πράξεών μας. Απαιτούμε την ενίσχυση της έρευνας και της επιστημονικής κατανόησης του περιβάλλοντος, ώστε να μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα τις συνέπειες των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο οικοσύστημα. Η ανάπτυξη μελετών που συνδυάζουν φυσικές και κοινωνικές επιστήμες, μπορεί να αποτελέσει το θεμέλιο για την ανάπτυξη μιας ισχυρής περιβαλλοντικής πολιτικής που να βασίζεται στη τυπική και μη τυπική γνώση.
Βιοκεντρισμός και Παγκόσμια Περιβαλλοντική Πολιτική:
Η περιβαλλοντική πολιτική πρέπει να βασίζεται στην προστασία όλων των οργανισμών, όχι μόνο των ανθρώπινων συμφερόντων. Γι αυτό προάγουμε τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την προστασία των φυσικών οικοσυστημάτων, καθώς αυτά είναι θεμελιώδη για τη βιωσιμότητα της ζωής των μελλοντικών γενεών. Η προώθηση μιας βιώσιμης γεωργίας, η προστασία των δασών και η μείωση των εκπομπών άνθρακα μπορεί να ενταχθούν σε αυτήν την προσέγγιση.
Παγκόσμια Συνεργασία για το Περιβάλλον:
Υποστηρίζουμε την ανάγκη για παγκόσμια συνεργασία στην αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων με βάση την καθολική ευθύνη ως θεμελιώδη αξία. Η προστασία του περιβάλλοντος δεν είναι μόνο ένα τοπικό ή εθνικό ζήτημα, αλλά μια παγκόσμια ευθύνη. Αυτό δεν ορίζει το κέντρο δράσης για την κλιματική αλλαγή αλλά υπενθυμίζει την ανάγκη παγκόσμιας ευθύνης – act locally but think globally.
Αναθεώρηση του Οικονομικού Μοντέλου:
Το οικονομικό σύστημα πρέπει να είναι σε θέση να προσαρμοστεί στις περιβαλλοντικές ανάγκες του μέλλοντος. Προωθούμε το μοντέλο της αειφόρου οικονομίας και της «οικονομίας χωρίς ανάπτυξη», το οποίο επικεντρώνεται στη μείωση της κατανάλωσης πόρων και την προστασία του περιβάλλοντος. Πολιτικές μπορούν να στοχεύουν στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, την προώθηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και την ανάπτυξη βιώσιμων τρόπων παραγωγής και κατανάλωσης.
Πιο συγκεκριμένα προτείνουμε:
- Ανεξάρτητο δημοτικό συμβούλιο Νέων.
- Συγκρότηση επιτροπών η ενώσεων νέων, εκλεγμένων και ανακλητών από συνελεύσεις νεολαίας σε επίπεδο συνοικίας, διαμερίσματος, κοινότητας, πόλης, νομαρχίας και περιφέρειας.
- Ένταξη από νωρίς στην αγορά εργασίας με θέσεις πρακτικής και μαθητείας, κατάργηση της πολυθεσίας από συνταξιούχους που στερούν σε νέους θέσεις εργασίας και είσοδο στην αγορά εργασίας,
- Χορήγηση δανείων για σπουδές, startup και κατοικία.
- Σύνδεση εκπαίδευσης με αγορά εργασίας και καινοτομία.
- Σχολεία ανοικτά στην κοινωνία, για εξωσχολικές δραστηριότητες (πολιτιστικές, δημιουργικής απασχόλησης, σεμινάρια) από τοπικούς η άλλους φορείς.
- Δημιουργία πολιτιστικών στεκιών νεολαίας εντός και εκτός των σχολείων, τη διαχείριση των οποίων θα αναλάβουν οι νέοι σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική αυτοδιοίκηση και θα περιλαμβάνουν αίθουσες ψυχαγωγίας, βιβλιοθήκη, μουσική, παιχνίδια.
- Υποστήριξη κάθε ερασιτεχνικής δημιουργίας της νεολαίας (αυτοδιαχειριζόμενα στέκια, συγκροτήματα, εκθέσεις ζωγραφικής-φωτογραφίας-βιβλίων, θεατρικές ομάδες, εθελοντικές δράσεις, αξιοποίηση και διάθεση κενών χώρων).
- Προγράμματα για νέους μέσα και έξω από τα σχολεία για περιβάλλον, κυκλοφοριακή αγωγή, κοινωνική αλληλεγγύη, συμβουλευτική γονέων και παιδιών.
- Δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση για όλους.
- Καμία συνένωση τμημάτων η σχολείων.
- Ανέγερση σχολικών κτιρίων, συντήρηση των ήδη υπαρχόντων.
- Ειδικά σχολεία για ΑΜΕΑ