Το σύγχρονο σχολείο εκπαιδεύει τα παιδιά στον ανταγωνισμό, στη συσσώρευση πληροφοριών και στις διακρίσεις και όχι στην κριτική μάθηση, την ανάλυση και ελεύθερη δημιουργική έκφραση.
Από την πρώτη μέρα του σχολείου και μέχρι να αποφοιτήσει ο μαθητής εμπεδώνει τη διαδικασία της κατάταξης, των επιδόσεων, της αξιολόγησης και του διαχωρισμού. Η αντίληψη αυτή είναι αντίθετη με την έννοια της αειφορίας, που στηρίζεται στην συνεργατικότητα, την αλληλεγγύη, την κυκλικότητα και επαναχρησιμοποίηση των εκπαιδευτικών αγαθών από όλους.
Το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρειάζεται μεταρρύθμιση και στο πνεύμα και στις δομές του για την εξάλειψη χρόνιων παθογενειών που αναπαράγουν κοινωνικές ανισότητες και παθογένειες, με σκοπό τον κριτικό γραμματισμό, τη βιωματική μάθηση, την δημοκρατική οργάνωση, μια εκπαίδευση σύμφωνα με τις ανάγκες μιας βιώσιμης κοινωνίας.
Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει ανάγκη από αναθεώρηση σε όλες τις βαθμίδες με σκοπό την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου την ελεύθερη επιλογή των μαθητών, την κινητικότητα, των υποδομών, της διοικητικής υποστήριξης, την εξωστρέφεια, την αυτοτέλεια των σχολικών μονάδων και αποκέντρωση του συστήματος με συνολική αξιολόγηση σε επίπεδο εκπαιδευτικού συστήματος.
Ειδικότερα υποστηρίζουμε:
- Τη δημόσια δωρεάν παιδεία για όλους και όλες με απάλειψη της παραπαιδείας αναβαθμίζοντας το δημόσιο σχολείο.
- Την αύξηση του προϋπολογισμού για την εκπαίδευση.Την ενίσχυση της δημοκρατίας και της ανοικτής κοινωνίας, με πολίτες που σέβονται τα δικαιώματα όλων, αποδέχονται το διαφορετικό, είναι κριτικοί απέναντι σε κάθε εξουσία, ικανοί να διεκδικούν τα δικαιώματά τους αλλά και υπεύθυνοι κοινωνικά και περιβαλλοντικά.
- Τη διαμόρφωση πρακτικών προτύπων βιωσιμότητας των σχολικών μονάδων, από τις ενεργειακές αναβαθμίσεις των σχολικών κτιρίων και τους σχολικούς κήπους στις αυλές, μέχρι τα σχολικάγεύματατη συμμετοχή των μαθητών στη διαχείριση των σχολικών υποδομών και το άνοιγμα των σχολείων στις τοπικές κοινωνίες.
- Ενίσχυση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και των Αειφόρων Σχολείων, σύνδεσή τους και με το κύριο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε όλες τις βαθμίδες.
- Ειδική μέριμνα για την ένταξη των μεταναστών, τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων, με στοχευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση με έμφαση στις πράσινες ειδικότητες και τις νέες τεχνολογίες που απαιτεί η Πράσινη Μετάβαση όπως και στην αναβίωση παραδοσιακών επαγγελμάτων και γνώσεων.
Δίνουμε έμφαση στην αγροτική εκπαίδευση με έμφαση στην βιολογική γεωργία και την αειφόρο παραγωγή τροφής με σύγχρονες μεθόδους, βιωματική μάθηση και αξιοποίηση παραδοσιακών τεχνικών και σύνδεση της εκπαίδευσης με προγράμματα αποκέντρωσης.
Θεωρούμε σημαντική τη διά βίου μάθηση και θα υποστηρίξουμε προγράμματα που θα προωθήσουν την αύξηση της συμμετοχής των ενηλίκων με κίνητρα και διευκολύνσεις.
Πανεπιστήμια και έρευνα
Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, προωθούμε αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της που θα τη διασφαλίζουν απέναντι τόσο στον κρατικό και κομματικό έλεγχο όσο και σε πελατειακά και συντεχνιακά συμφέροντα. Θέλουμε τα Πανεπιστήμια με πλήρη ανεξαρτησία, να διοικούνται δημοκρατικά και να είναι ανοιχτά στη διακίνηση των ιδεών και στην όσμωση με την υπόλοιπη κοινωνία. Παράλληλα να είναι ικανά να συνδέονται με την αγορά εργασίας και τις τοπικές ανάγκες, αλλά χωρίς αθέμιτες επιρροές από οικονομικά συμφέροντα και κέντρα εξουσίας.
Προωθούμε την θεσμοθέτηση του γενικού απολυτηρίου ως προϋπόθεση εγγραφής στην μεταλυκειακή και τριτοβάθμια εκπαίδευση με δυνατότητες επιλογών και κινητικότητας, χωρίς εγκλωβισμό στις σχολές εισαγωγής.
Επιβεβλημένη είναι η ενίσχυση του θεσμού του Erasmus+ για την επικοινωνία των νέων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με πολλαπλασιασμό των χρηματοδοτήσεων της ΕΕ. Στηρίζουμε την ανάπτυξη αγγλόφωνων μαθημάτων/προγραμμάτων σπουδών για ένα ή περισσότερα εξάμηνα, και πρωτοβουλιών διεθνοποίησης με προσέλκυση πανεπιστημιακών και φοιτητών από άλλες χώρες.
Προωθούμε αλλαγές στον τρόπο διαχείρισης των ερευνητικών προγραμμάτων και στο καθεστώς των διδακτορικών και μεταδιδακτορικών ερευνητών, ώστε να ενδυναμωθεί το ερευνητικό δυναμικό της χώρας και να αξιοποιείται, αντί να ωθείται στη μετανάστευση.
Υποστηρίζουμε ενίσχυση της έρευνας σε όλα τα πεδία επιστημών, ιδιαίτερα για την πράσινη καινοτομία και τον οικολογικό ανασχεδιασμό προϊόντων, τη σύνδεση των πανεπιστημίων και ινστιτούτων με πρωτοβουλίες νέων για «νεοφυείς» (startup) επιχειρήσεις τέτοιου προσανατολισμού, πολιτικές για να γίνει η Ελλάδα πόλος έλξης για ανάλογες πρωτοβουλίες νέων και από άλλες χώρες. Τα αποτελέσματα της έρευνας μένουν συχνά αναξιοποίητα, ενώ θα πρέπει η επιστημονική έρευνα να βρίσκεται σε διάλογο με την κεντρική διοίκηση και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την καλύτερη επίλυση προβλημάτων.
Ειδικότερα για την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία προτείνουμε:
- Δημόσια χρηματοδότηση τόσο από τον κρατικό προϋπολογισμό όσο και από ευρωπαϊκά κονδύλια των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης όσο και των Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των σχολείων.
- Στήριξη οικονομική και θεσμική και στελέχωση των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Σήμερα υπολειτουργούν μετά από περικοπές στη χρηματοδότηση και στο προσωπικό που υπηρετεί.
- Πρόβλεψη ελάχιστου χρόνου τουλάχιστον 2-4 ωρών στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των σχολικών βαθμίδων για Προγράμματα και Δράσεις Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης όλων των σχολείων.
- Ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σε όλα τα σχολεία με αξιοποίηση πχ της στέγης των κτηρίων τους.
- Χρηματοδότηση εκπαιδευτικών επισκέψεων περιβαλλοντικών σχολικών ομάδων σε κοντινές περιοχές NATURA 2000.
- Δημιουργία Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, χρηματοδότηση και στελέχωσή τους με εκπαιδευτικούς διαφόρων ειδικοτήτων, σε όλες τις περιοχές NATURA 2000.
- Επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων σε θέματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Εκπαίδευσης για την Πράσινη Μετάβαση και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, μέσω της στήριξης των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όπως προτείνεται και από τη Σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τα κράτη – μέλη της Ε.Ε. από τις 16 Ιουνίου του 2022 (C 243/01).