Η Παιδεία ενός λαού δεν μπορεί να διαμορφώνεται με όρους ελεύθερης αγοράς

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Η προχθεσινή ψήφιση του Αντισυνταγματικού νόμου για την εγκατάσταση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα αποτελεί ένα ακόμη χτύπημα του νεοφιλελευθερισμού κατά της κοινωνίας.

 

Ο νέος νόμος οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε περαιτέρω κοινωνικό αποκλεισμό και περιθωριοποίηση των μαθητών, των ασθενέστερων κοινωνικών στρωμάτων αλλά και επιβάρυνση όλων συνολικά των νοικοκυριών.

Οδηγεί στην περαιτέρω υποβάθμιση της δημόσιας παιδείας, καθώς η ιδιωτικοποίηση θα αποτελέσει άλλοθι στην μείωση των δαπανών για την δημόσια παιδεία.

Εντείνει ακόμη περισσότερο την αναξιοκρατία που επιβάλλουν οι πλούσιοι με μια νέα γενιά κατασκευής «αρίστων».

Δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερες εξαρτήσεις της επιστημονικής έρευνας από την Αγορά.

Ελοχεύει τον κίνδυνο υποστελέχωσης των δημόσιων πανεπιστημίων από ένα αξιόλογο καθηγητικό δυναμικό όπως συνέβει και στον τομέα της δημόσιας Υγείας.

Δημιουργεί συνθήκες περεταίρω ερήμωσης της υπαίθρου.

 

Το κόμμα «Πράσινοι – Οικολογία» στηρίζει κατηγορηματικά την δημόσια δωρεάν παιδεία για όλους και όλες.

 

  • Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, προωθούμε αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της που θα τη διασφαλίζουν απέναντι τόσο στον κρατικό και κομματικό έλεγχο όσο και σε πελατειακά και συντεχνιακά συμφέροντα.
  • Απαιτούμε τη στήριξη του δημόσιου Πανεπιστήμιου με αύξηση της χρηματοδότησης για έρευνα και υποδομή
  • Θέλουμε τα Πανεπιστήμια με πλήρη ανεξαρτησία, να διοικούνται δημοκρατικά και να είναι ανοιχτά στη διακίνηση των ιδεών και στην όσμωση με την υπόλοιπη κοινωνία.
  • Θέλουμε την σύνδεση με την αγορά εργασίας και τις τοπικές ανάγκες, αλλά χωρίς αθέμιτες επιρροές στην έρευνα από οικονομικά συμφέροντα και κέντρα εξουσίας. Τα αποτελέσματα της έρευνας μένουν συχνά αναξιοποίητα, ενώ θα πρέπει η επιστημονική έρευνα να βρίσκεται σε διάλογο με την κεντρική διοίκηση και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την επίλυση των υπαρκτών προβλημάτων.
  • Προωθούμε την θεσμοθέτηση του γενικού απολυτηρίου ως προϋπόθεση εγγραφής στην μεταλυκειακή και τριτοβάθμια εκπαίδευση με δυνατότητες επιλογών και κινητικότητας, χωρίς εγκλωβισμό στις σχολές εισαγωγής.
  • Στηρίζουμε την ανάπτυξη αγγλόφωνων μαθημάτων/προγραμμάτων σπουδών για ένα ή περισσότερα εξάμηνα, και πρωτοβουλιών διεθνοποίησης με προσέλκυση πανεπιστημιακών και φοιτητών από άλλες χώρες.
  • Προωθούμε αλλαγές στον τρόπο διαχείρισης των ερευνητικών προγραμμάτων και στο καθεστώς των διδακτορικών και μεταδιδακτορικών ερευνητών, ώστε να ενδυναμωθεί το ερευνητικό δυναμικό της χώρας και να αξιοποιείται, αντί να ωθείται στη μετανάστευση. Και εκεί βρίσκεται ο μεγάλος αριθμός της μετανάτευσης και όχι σε προπτυχιακούς φοιτητές.
  • Υποστηρίζουμε την ενίσχυση της έρευνας σε όλα τα πεδία επιστημών, ιδιαίτερα για την πράσινη καινοτομία και τον οικολογικό ανασχεδιασμό προϊόντων.
  • Διεκδικούμε τη σύνδεση των πανεπιστημίων και ινστιτούτων με πρωτοβουλίες νέων για «νεοφυείς» (startup) επιχειρήσεις, για να γίνει η Ελλάδα πόλος έλξης για ανάλογες πρωτοβουλίες νέων και από άλλες χώρες.
  • Προωθούμε την προσθήκη στο πρόγραμμα της ΤΕΕ (Τεχικής, Επαγγελματικής Εκπαίδευσης) και των δημοσίων ΙΕΚ, γεωργικών, κτηνοτροφικών κλπ σχολών με στόχο την αξιοποίηση του πρωτογενούς τομέα παραγωγής και την αξιοποίηση των πλουτοπαραγωγικών πηγών της χώρας.

 

Η παιδεία είναι δικαίωμα κάθε ανθρώπου και δημόσιο συμφέρον για όλη την κοινωνία.

 

 

 

Διαβάστε επίσης

ΑΠΟΨΕΙΣ

Αλλάζει κάτι στην Ευρώπη;

Ευάγγελος Αστυρακάκης-Ασλάνης*, Γιάννης Παρασκευόπουλος** Ο κορονοϊός, το Πράσινο Κύμα και τα νέα γερμανικά συμφέροντα Η αρχική εξαγγελία για το Ταμείο Ανάκαμψης είχε χαιρετιστεί από τους